08 June 2018 : "TRIBAL ART 1"
TRIBAL AND ETHNOGRAPHIC ART - Online Auction
Live the 8 June 2018:
7 PM (Paris) - 1 PM EDT (New-York) - 10 AM PDT (Los Angeles) - 1 AM (D+1) CST (Hong Kong)
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Rare representation of three Poli Mana Kachinas in a canoe decorated with symbols of rain and fertility.
Cottonwood, pigments, fur, leather and feathers.
Hopi, Arizona, USA
Circa 1950
Dimensions: 50 x 30 cm (19.7 x 11.8 in)
Item location :
Antwerp, Belgium
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Rare représentation de trois Kachina Poli Mana dans un canoé orné de motifs de pluie et de fertilité.
Bois de Cottonwood, pigments, fourrure, cuir et plumes.
Hopi, Arizona, USA
Ca. 1950
Dimensions : L : 50 - H : 30 cm
Localisation :
Anvers, Belgique
3000-3500$
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Cottonwood, pigments and feathers.
Hopi, Arizona, USA
Circa 1940
Dimension: 36 cm (14.2 in)
Item location :
Antwerp, Belgium
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Bois de Cottonwood, pigments et plumes.
Hopi, Arizona, USA
Ca. 1940
Dimension : 25 cm
Localisation :
Anvers, Belgique
1800-2200$
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The Hemis Kachina is wearing a tableta composed of steps representing the stairs to the sky. On the front, the tableta is decorated with ve symbols evoking the corn cob, source of life springing from the sun. In the back, a rainy cloud symbolises fertility. The forehead is decorated with white circles representing grains of corn. The black eyes bring the geometric face alive. Cheeks are decorated with germination motifs. Originating in Jemez (Rio Grande) where it is named Hopi Hemis Kachina, this spirit is without doubt one of the most revered on the Mesas during the Niman celebrations or homecoming celebrations.
Cotton wood, pigments, cords.
Hopi culture, Arizona, USA
Circa 1930
Dimensions : 52 x 30 cm (20.5 x 11.8 in)
Référence : Hopi Kachina Dolls, Dr. Harold S. Colton, n°132, 1970.
Provenance:
Ancient French collection
Item location :
Caen, France
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L’Hemis Kachina porte une tableta composée de marches représentant l’Escalier-du-ciel. A l’avant, la tableta est ornée de cinq symboles évoquant l’épi de maïs, source de vie, qui semble émerger d’un grand soleil. A l’arrière, un nuage de pluie symbolise la fertilité. Le front est orné de cercles blancs qui représentent des grains de maïs. Les yeux noirs en virgule animent un visage très géométrique. Les joues sont décorées de motifs de germination. Originaire de Jemez (Rio Grande) où il est nommé Hopi Hemis Kachina, cet esprit est indubitablement l’un des plus admirés sur les Mesa lors du Niman, la Fête-du-Retour-à-la-Maison.
Bois de Cottonwood, pigments et cordelettes.
Hopi, Arizona, États-Unis
Ca. 1930
Dimensions : H : 52 - L : 30 cm
Référence : Hopi Kachina Dolls, Dr. Harold S. Colton, n°132, 1970. Provenance :
Provenance :
-Ancienne collection française.
Localisation :
Caen, France
5000-6000$
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Large leather helm mask on wood. Painted in black and decorated with a white hand outlined in red ochre. Three openings in the shape of an upside down triangle represent the eyes and mouth. The base of the mask is decorated with a strip of leather and cords allowing to attach an ornamental ruff. The summit of the Sivu ́ikwiwtaqa helm mask is convex, the ears are painted red and round-shaped. The beautiful patina inside the mask is an indication of its age.
The Sivu ́ikwiwtaqa dancer wears a fabric or fox pelt ruff, a ceremonial belt, a fox pelt and red moccasins. On his back he would carry a pot and waving a rattler.
Wood, fabric, leather, hair, natural pigments, cords and feathers.
Hopi Culture, Arizona, USA
Circa 1930
Dimensions: 28,5 x 40 cm (11.2 x 15.7 in)
Reference: Hopi Kachina Dolls, Dr. Harold S. Colton, n°114, 1970. Provenance:
Ancient French collection
Item location :
Paris, France
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Important masque-heaume en cuir sur bois peint en noir et décoré d’une main blanche soulignée d’un tracé ocre rouge. Des ouvertures circulaires disposées en triangle inversé représentent les yeux et la bouche. La base du masque est ornée d’une bande de cuir cousue, accessoirisée de cordelettes permettant d’y fixer une collerette ornementale. Le sommet du masque heaume sivu ́ikwiwtaqa a une forme bombée. Ses tempes sont munies d’oreilles de bois peintes en rouge. La belle usure à l’intérieur du masque témoigne de son ancienneté.
Le danseur Sivu-i-qiltaqa porte une collerette en tissu ou en peau de renard, un kilt, une ceinture de cérémonie, une peau de renard et des mocassins rouges. Il porte également une marmite sur le dos et brandit un hochet.
Bois, tissu, cuir, crin, pigments naturels, cordelette et plumes.
Culture Hopi, Arizona, États-Unis
Ca. 1930
Dimensions : H : 28,5 - L : 40 cm.
Référence : Hopi Kachina Dolls, Dr. Harold S. Colton, n°114, 1970.
Provenance :
- Ancienne collection française
Localisation :
Paris, France
9500-14000$
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Long at pipe stem decorated with a strip of red felt and a glass pearl decorated medallion at its base. The black soapstone pipe bowl is engraved with a circular motif representing the wind.
Navajo Culture, North America
Circa 1930
Dimension: 49 cm (19.3 in)
Item location :
Paris, France
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Long tuyau aplati enroulé dans une bande de feutre rouge, à la base duquel on observe un beau médaillon à décor en perles de verre. Le fourneau en stéatite noire est gravé d’un motif circulaire symbolisant le vent.
Bois, stéatite, feutre, cuir et perles.
Navajo, Amérique du Nord
Ca. 1930
Dimension : 49 cm
Localisation :
Paris, France
1000-1200$
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This fringed leather jacket is decorated with two triangular added pieces around the collar on front and back. Pearled strips with red crosses on a white and blue base sewn to the shoulders.
Sioux Culture, North America
Early 20th century
Dimensions: 39 x 72 cm (15.3 x 28.3 in)
Item location :
Paris, France
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Cette veste en peau frangée est rehaussée par deux empiècements triangulaires au niveau du col, au devant et au dos. Des bandes perlées à motif de croix rouges sur fond blanc et bleu sont cousues aux épaules. Présence de dessins.
Cuir, pigments et perles.
Sioux, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimensions : H : 39 cm - L : 72 cm
Localisation :
Paris, France
1200-1400$
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This ceremonial plastron is composed of two large ranks of bone pearls. The breast plate is held together by simple-knotted leather cords with loose ends on the sides. The plastron is decorated with a piece of mother- of-pearl bound by strips of red felt.
Bone, copper, pearls, mother-of-pearl and felt.
Sioux, North America
Early 20th century
Dimensions: 39 x 72 cm (15.3 x 28.3 in)
Item location :
Paris, France
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Plastron en os à deux importants rangs de perles en os. Il est encadré de quatre fines bandes de cuir. Les bords sont laissés francs et simplement noués. Sur la partie supérieure, un empiècement de nacre est placé, des bandes de feutre rouges tombent du cercle de coquillage.
Os, cuivre, perles, nacre et feutre.
Sioux, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimensions : H : 32 cm - L : 32 cm
Localisation :
Paris, France
1400-1800$
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Chief headdress decorated on the forehead by a band of blue trade pearls symbolising the sky. The headdress is also decorated with strips red felt and ermine furs evoking victorious ghts.
Feathers, deer skin, felt, pearls, pigments, cords and fur.
Sioux, North America
Early 20th century
Dimension: 60 cm (23.6 in)
Provenance:
Private French collection, Paris.
Item location :
Paris, France
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Coiffe de chef présentant un bandeau réalisé avec des perles de traite bleues symbolisant le ciel. Cette œuvre est enrichie de bandelettes de feutrine rouge accompagnées de fourrure d’hermine évoquant des combats victorieux.
Plumes, peau de daim, feutrine, perles, pig- ments, cordelette et fourrure.
Sioux, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimension : 60 cm
Provenance :
- Collection privée française, Paris.
Localisation :
Paris, France
3500-4000$
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A handle is designed for the drummer to be able to hold the drum with one hand while playing and dancing. Both sides of the drum skin are decorated with stylised ochre and red flowers.
Wood, skin, pearls and pigments.
Sioux, North America
Early 20th century
Dimension: 62 cm (24.4 in)
Provenance:
Private French collection, Paris
Item location :
Paris, France
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Une anse est prévue pour que le porteur puisse tenir le tambour d’une main, et de l’autre faire vibrer les parois de peau pour émettre des sons. Les deux faces sont décorées de fleurs rayonnantes stylisées ocre et rouge.
Bois, peau, perle et pigments.
Sioux, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimension : 61 cm
Provenance :
- Collection privée française, Paris.
Localisation :
Paris, France
1200-1400$
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This beautiful long pouch would have been worn by an arapaho medicine man. The pouch closes with a buttoned lapel, the pouch ending by the tail of the fur used to make it. Two trade pearls yokes decorated with rubans are placed on the lower part.
Fur, rubans and glass pearls.
Arapaho, North America
Early 20th century
Dimension: 106 cm (41.7 in)
Provenance :
- Collection privée française, Paris.
Item location :
Paris, France
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Cette belle pochette de forme allongée était porté à la ceinture par un guérisseur indien. Elle se ferme par un rabat boutonné et la queue de fourrure animale termine la partie basse de la poche.
Deux empiècements circulaires perlés et des rubans de feutrine sont placés sur la partie inférieure.
Fourrure, feutrine et perles de verre.
Arapaho, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimension : 106 cm
Localisation :
Paris, France
1000-1200$
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This beautiful pair of moccasins has a double appendix fold-down collar decorated with pearl geometric shapes sewn in lazy stitch. The ankle is hemmed.
Deer skin and glass pearls.
Arapaho, North America
Early 20th century
Dimension: 22 cm (8.7 in)
Provenance:
Private French collection, Paris.
Item location :
Paris, France
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Cette belle paire de mocassins présente une languette à double appendice à décor de perles cousues au lazystitch de formes géométriques vertes et bleues sur fond blanc. Le pourtour de la cheville est souligné d’un ourlet de peau.
Peau de daim et perles de verre.
Arapaho, Amérique du Nord
Début XXème siècle
Dimension : 22 cm
Provenance :
- Collection privée française, Paris.
Localisation :
Paris, France
500-700$
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Made of seal skin and partially decorated with a pearled flower motif. Probably a woman’s or a child’s moccasins.
They are made of a single piece of leather each with no additions other than the soles. Hemmed sides and lighter skin on the inside.
Woodlands, Southern Ontario Lake, USA
Late 19th century
Dimension: 25 cm (9.8 in)
Provenance:
Private French Collection
Item location :
Paris, France
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Ces mocassins de peau de phoque sont décorés d’un motif floral en perles. Ces mocassins étaient probablement portés par une femme.
Ils sont réalisés d’un seul tenant, sans empiècements ni traces de découpe autre que pour la semelle. Les bords sont gansés de peau et l’intérieur du chaussant est de tissu clair.
Cuir, perles, feutre et fourrure.
Woodlands, Ontario, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimension : 25 cm
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
600-800$
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The characteristic front stitch of these moccasins links them to the traditional Ontario wear.
The upper part is decorated with coloured felt strips (red, yellow, green), a leather flap, the sides hemmed with dear skin. The leather sole shows signs of wear and use.
Woodlands, Southern Ontario Lake, USA
Late 19th century
Dimension: 27 cm (10.6 in)
Provenance:
Private French Collection
Item location :
Paris, France
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La particularité de ces mocassins est leur courbure sur l’avant qui n’est pas sans rappeler les tenues traditionnelles de l’Ontario.
La partie supérieure présente trois empiècements de feutre rouge, jaune et vert. Un rabat de peau forme une languette, le bord du chaussant est habillé d’une bande de peau de cervidé. La semelle également en peau laisse apparaître des traces d’usage et de port.
Cuir, feutre et fourrure.
Woodlands, Ontario, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimension : 27 cm
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
600-800$
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Yup’ik shamans would use these masks to bring luck and success to the clan’s hunting parties. They would also be used in the long winter evenings for dances and acting of Yup’ik legends in the common house. This type of mask is rare because of the banning of these ceremonies by christian missionaries at the beginning of the 20th century.
This mask represents the painted face of a hunter with disproportionate hands. The back of the mask shows a beautiful ancient patina and gives us a clue of how old this mask is.
Wood, pigments.
Yup’ik Culture, Alaska, USA
Late 19th century
Dimensions: 39 x 45 cm (15.3 x 17.7 in)
Reference : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance:
Ancient French Collection, Paris.
Item location :
Paris, France
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Les chamans Yup’ik commandaient ces masques pour apporter chance et succès aux chasseurs du clan. Ils étaient également utilisés au cours des longues soirées d’hiver pour des danses et la mise en scène des légendes Yup’ik dans la maison communautaire. Ces masques sont rares car ces cérémonies furent interdites par les missionnaires chrétiens au début du XXème siècle.
Ici, un chasseur est figuré avec des mains disproportionnées et des bandes de peintures sur le visage. Au dos on observe une belle patine ancienne attestant de son grand âge.
Bois et pigments.
Yup’ik, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimensions : H : 39 - L : 45 cm
Référence : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
4500-6000$
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Double face zoomorphic mask presenting the general shape of an Alaskan sea duck. The overall structure is oval and vertically stretched, the feet and wings are represented on the sides. Covered in black pigments and whites spots, two circular faces decorate the mask. The upper face is smiling whereas the lower face is sad. The back of the mask shows a beautiful ancient patina and gives us a clue of how old this mask is.
Wood, pigments.
Yup’ik Culture, Alaska, USA
Late 19th century
Dimensions: 61 x 31,5 cm (24 x 12.4 in)
Reference : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance:
Ancient French collection, Paris.
Item location :
Paris, France
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Masque zoomorphe, à double visage, présentant la forme du canard marin d’Alaska. Il est de structure ovale, allongé dans le sens de la hauteur, ses pattes et ses ailes sont représentées sur les côtés. Il est cerné d’un arceau réalisé en tige végétale courbée. Entièrement recouvert de pigments noirs et tacheté de pois blancs, deux visages circulaires, reprenant la même pigmentation, ressortent de ce fond. Le masque de la partie supérieure esquisse un sourire à l’inverse du masque inférieur. Au dos on observe une belle patine ancienne attestant de son grand âge.
Bois et pigments.
Yup’ik, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimensions : H : 61 - L : 31,5 cm
Référence : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
4500-6000$
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Anthropomorphic face painted in three colours. The square structure is composed of three wooden strips held together by natural fibers. A ring of plant stems surrounds the mask breaking the square geometry.
The mask smiles showing small white teeth. Four hands with four fingers complete the mask by bringing a coloured dynamic.
Wood, pigments.
Yup’ik Culture, Alaska, USA
Late 19th century
Dimensions: 45 x 44,5 cm
Référence : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance:
Ancient French collection, Paris.
Item location :
Paris, France
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Masque à visages anthropomorphes tricolores. Sa structure carrée est réalisée grâce à trois lamelles de bois jointes entre elles par des fibres naturelles. Un arceau de tige végétale vient encadrer le masque.
Son sourire est animé de petites dents blanches. Quatre mains à quatre doigts apportent une dynamique de couleur au masque.
Bois et pigments.
Yup’ik, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimensions : H : 45 - L : 45 cm
Référence : The Living Tradition of Yup’Ik Masks, Ann Fienup-Riordan, 1996.
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
2400-3500$
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Two thin horizontal gaps serve for the eyes. By reducing the intensity of the sun rays they protect the eyes from reverberation on the snow. Small peaks under and over eyes improve protection.
Holes are pierced on both sides. A ligature would help maintain the glasses on the nose. The glasses are dug on the inside to adapt to the bridge of the nose.
Wood and ancient patina.
Inuit, Alaska, USA
Late 19th century
Dimensions: 7 x 19,5 cm (2.7 x 7.7 in)
Provenance:
Ancient French collection, Paris.
Localisation :
Paris, France
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Deux fines fentes horizontales correspondent à l’emplacement des yeux. Elles réduisent ainsi l’intensité des rayons du soleil et préservent la rétine de l’éblouissement et des réverbérations dues à la banquise. Une courte visière permet d’accentuer cette protection solaire.
Sur les parties latérales, deux trous sont percés. Un lien d’attache permettait de maintenir les lunettes sur le nez. Au niveau de l’arrête nasale, la résine est travaillée en creux afin de permettre une pression plus adaptée.
Bois et patine ancienne.
Inuit, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimensions : H : 7 cm - L : 19,5 cm
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
700-1000$
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Holes are pierced on both sides. A ligature would help maintain the glasses on the nose. The glasses are dug on the inside to adapt to the bridge of the nose.
Wood and ancient patina.
Inuit, Alaska, USA
Late 19th century
Dimensions: 7 x 17 cm (2.7 x 6.7 in)
Provenance:
Ancient French collection
Item location :
Paris, France
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Sur les parties latérales, deux trous sont percés. Un lien d’attache permettait de maintenir les lunettes sur le nez. Au niveau de l’arrête nasale, la résine est travaillée en creux afin de permettre une pression plus adaptée.
Bois et patine ancienne.
Inuit, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Dimensions : H : 7 cm - L : 17 cm
Provenance :
- Ancienne collection française, Paris.
Localisation :
Paris, France
600-800$
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This ancient cup would be used to melt animal fat. The cup is decorated by black and red organic pigments, a motif is present in relief. Very few objects are left of the inuit crockery.
Cedarwood, pigments and ancient patina.
Inuit, Alaska, USA
Late 19th century
Diameter: 23,5 cm (9.2 in)
Provenance:
Ancient american collection
Item location :
U.S.A
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Cette ancienne coupe devait servir pour faire fondre les graisses animales. On observe un subtil décor réalisé en relief et à l’aide de pigments organiques rouges et noirs. Il subsiste peu de témoignages de la vaisselle inuit.
Bois de cèdre, pigments et patine ancienne.
Inuit, Alaska, États-Unis
Fin XIXème siècle
Diamètre : 23,5 cm
Provenance :
-Ancienne collection américaine.
Localisation :
U.S.A
600-800$
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Terracotta anthropomorphic statuette with a clear beige and brick red engobe. The statue represents a sitting naked man, legs are fully shaped, arms separated from the body. Body paintings should be noted, the head presents a deformed skull, the face with a long nose is very expressive.
Terracotta, pigments. A thermoluminescence test by a French laboratory will be given to the buyer.
Nayarit Culture, Mexico
200 BC to 200 AD
Dimensions: 14 x 10 cm
Item location :
Toulouse, France
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Statuette anthropomorphe en céramique à engobe beige clair et rouge brique. Il s’agit d’un homme assis, nu, les jambes relevées, les bras dréssés.
Un test de thermoluminescence réalisé par un laboratoire français sera remis à l’acquéreur.
Culture Nayarit, Mexique
200 av. J.-C. et 200 ap. J.-C.
Dimensions : H : 14 x L : 10 cm
Provenance :
- Collection privée, France, 1985.
Localisation :
Toulouse, France
700-1000$
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The body is in the shape of an hourglass with a triangular face and wide hips. The hips, belly and cheeks are decorated with scarifications. The head is dressed with a decorated strip that held more decorative elements.
Grey terracotta with traces of burns and ring holes.
Sinu Culture, Colombia
1000-1500 AD
Dimensions: 34 x 20 cm (13.4 x 7.9 in)
Provenance:
Authenticated by Bénédicte Hamard in 2014. Ancient French collection.
Item location :
Caen, France
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Son corps est en forme de sablier, le visage est triangulaire et les hanches sont larges. Des scarifications soulignent les hanches, le ventre et les joues. Elle est coiffée d’un bandeau à décor de chevrons au-dessus duquel devaient s’insérer des éléments de parure.
Terre cuite grise avec trace de brûlure et trous de cuisson.
Culture Sinu, Colombie
1000 - 1500 ap. J.-C.
Dimensions : H : 34 cm - L : 20 cm
Provenance :
- Expertisée par Bénédicte Hamard en 2014 - Ancienne collection française.
Item location :
Caen, France
1800-2400$
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The character seated on the ground leans forward. Both hands rest on the left knee of the bent left leg. Thighs are thick and buttocks are finely moulded. The overly long chest is flat, shoulders and arms are thin.
The neck is strong and supports an harmonious oval head. Chin is triangular, mouth is slightly smiling. Nose is long and very slightly hooked. Eyes are thin and brows are round and in relief. Ears are protruding and forehead is convex. The head is topped by a tight head dress lined in order to suggest hair and finishes in a teat.
The character is carefully decorated: the body is fully covered in a red brown engobe, the calves are painted in beige. The crutch is covered in a beige wrap skirt. Both upper arms are decorated with in relief bracelets.
This Chinesco figure is simply a masterpiece and represents an archetype of this particular style. The harmony between shapes and proportions combined with the serene expression of the statue give this piece a remarkable expressive power
Finally, the quality of the craftsmanship and state of conservation of the character make this sculpture quite unique among other Chinesco figures.
The term Chinesco describes a style related to the Nayarit Culture. The Nayarit lived in the coastal Pacific region of Mexico between 300 BC and 500 AD.
Chinesco pottery is particularly associated with the southwestern Nayarit region around the villages of Las Cebollas and Santiago Compostela. Its name comes from “chinese” in Spanish, a term used by art merchants that found a fortuitous resemblance with chinese art. From a stylistic point of view, Chinesco figures are characterised by a long chest, thin members and a triangular or rectangular face with thin eyes.
A resembling statue is described in : Unseen Masterworks of Pre Columbian Arts, G. Berjonneau and J.L. Sonnery, p.171, n°239.
A thermoluminescence test by a French laboratory will be given to the buyer.
Nayarit Culture, Mexico
100 BC - 250 AD
Dimension: 49 cm (19.3 in)
Condition: Very good condition, traces of mineral sediments
Provenance: Ancient French collection.
Location: Toulouse, France
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Le personnage, assis à même le sol, est fortement penché vers l’avant.
Ses deux mains reposent sur son genou gauche et sa jambe droite est pliée et ramenée vers le corps. Les cuisses sont larges et les fesses sont délicatement modelées. Le tronc, démesurément allongé, est aplati. Les épaules sont menues et les bras sont filiformes.
Le cou est large et soutient une belle tête ovale à l’équilibre harmonieux. Le menton est triangulaire ; la bouche esquisse un léger sourire; le nez est long et à peine busqué et ses sourcils arrondis sont en relief; les yeux sont allongés ; les oreilles sont saillantes et le front est bombé. La tête est surmontée d’une coiffe serrée, entièrement striée afin de suggérer la chevelure et une pointe est dressée sur le sommet de la tête comme une petite houppe de cheveux.
Le personnage est soigneusement mis en valeur : le corps est entièrement recouvert d’un engobe brun-rouge, tandis que les mollets sont décorés d’une bande de peinture beige. L’entrejambe est couvert d’un pagne évoqué par un triangle de peinture beige également. Le haut de chacun des bras est paré d’un bracelet en relief.
Cette figurine Chinesco est tout simplement un chef-d’oeuvre et se présente comme une véritable sublimation de ce type de sculptures. L’harmonie des formes et des proportions se conjugue à l’attitude sereine du personnage pour lui conférer une remarquable puissance expressive.
Enfin, la qualité d’exécution et l’état de conservation du personnage permettent de mettre cette beauté encore davantage en lumière et font de cette oeuvre un exemplaire unique des figures Chinesco.
Le terme Chinesco désigne un style rattaché à la culture Nayarit. Cette dernière se développe dans la région correspondant à l’actuel état du même nom, le long de la Côte Pacifique du Mexique, entre 300 av. et 500 apr. J.-C.
La poterie Chinesco est plus particulièrement associée à un territoire spécifique, dans le sud-ouest de Nayarit, autour des villages de Las Cebollas et Santiago Compostella. Son appellation, qui signifie « chinois » en espagnol, a d’abord été utilisée par les marchands qui, découvrant ces figures pour la première fois, y virent une certaine ressemblance – fortuite – avec des traits propres à l’art chinois. D’un point de vue stylistique, les figurines Chinesco se caractérisent par un tronc très allongé, des membres filiformes et un visage triangulaire ou rectangulaire aux yeux fins et effilés.
Une figure proche est publiée dans l’ouvrage de Gérald Berjonneau et Jean-Louis Sonnery, Chefs-d’oeuvre inédits
de l’Art Précolombien, à la page 171, n°239
Un test de thermoluminescence réalisé par un laboratoire français sera remis à l’acquéreur.
Culture Nayarit, Mexique
100 av. J.-C - 250 ap. J.-C.
Dimensions : 49 cm
Très bon état, traces de dépôts minéraux.
Provenance : Collection privée, France, 1985.
Localisation: Toulouse, France
50000-60000$
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Representing a young standing priest, arms and hands raised towards the sky in a ritual gesture, maybe calling for rain. His face is smiling, and could describe the influence of hallucinogenic plants, and topped with a neatly arranged headdress. The statue is decorated with two “Pop” signs of power and royalty. The statue is wearing a large wrap skirt decorated by temple steps motifs and wears a necklace. Beige Terracotta with beautiful traces of white and turquoise colours.
A thermoluminescence test by a French laboratory will be given to the buyer.
Veracruz Culture, Mexico
950 BC - 550 AD
Dimensions: 14,5 x 10 cm (5.7 x 3.9 in)
Good condition, left foot missing a small piece.
Provenance: Ancient French collection.
Location: Toulouse, France
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Statuette anthropomorphe, elle présente un jeune prêtre debout, les bras et les mains levés vers le ciel dans un geste symbolique, peut-être un signe d’appel à la pluie. Son visage a l’expression souriante, sous l’effet d’un hallucinogène, est surmonté d’une coiffe agencée avec soin et équilibre. Elle est agrémentée de deux signes « Pop », symbole de pouvoir et de royauté. Il porte un large pagne, agrémenté de motifs en forme d’escalier de temple et un riche collier autour du cou. Terre cuite beige avec belles traces de chromies blanches et turquoises.
Un test de thermoluminescence situe cette oeuvre dans la période donnée et sera remis à l’acquéreur.
Culture Veracruz, Mexique
950 - 550 après J.-C.
Dimensions : H : 14,5 cm - l : 10 cm
Bon état, un petit manque au pied gauche.
Provenance : Collection privée, France, 1985.
Localisation: Toulouse, France
1500-1800$
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Hollow brown terracotta with red brown engobe and traces of manganese oxide. The figure is of a seated man with a serene face and hands on his knees. The figure is wearing a characteristic Colima poncho and hood.
The artist that created this piece managed to model the shapes of the statue under the thick cloth revealing the extent of his talent.
A thermoluminescence test by a French laboratory will be given to the buyer.
Colima Culture, Mexico
100 BC - 250 AD
Dimensions : 34 x 20 x 10 cm (13.4 x 7.9 x 3.9 in)
Very good condition, discrete crack on the shoulder.
Provenance: Ancient French collection.
Location: Toulouse, France
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Terre cuite creuse brune à engobe brun rouge avec traces d’oxyde de manganèse. Il s’agit d’un homme assis au visage serein, les mains reposent sur ses genoux. Il est vêtu du poncho et de la capuche traditionnels Colima.
L’artiste qui a réalisé cette oeuvre a réussi à modeler les formes du corps de son sujet sous la lourde étoffe du vêtement, révélant ainsi tout son talent.
Un test de thermoluminescence situe cette oeuvre dans la période donnée et sera remis à l’acquéreur.
Culture Colima, Mexique
100 av. - 250 ap. J.-C.
Dimensions : H : 34 cm - l : 20 cm - l : 10 cm
Très bon état, une discrète fissure sur l’épaule.
Provenance : Collection privée, France, 1985.
Localisation: Toulouse, France
5000-7000$
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This polychrome terracotta anthropomorphic statuette represents a standing young woman, her body’s proportions evoking abundance and fertility. The wide and generous hips and the hands on the belly could suggest this figure is associated with the Mother Earth. The face expresses an intense expression, enhanced by the stare of its wide open eyes. The body and face are decorated with geometric motifs, linear and wavy symbolising the steps of the temple and the four cardinal directions.
Chupícuaro Culture, Mexico
600-100 BC
Dimensions : 23,5 x 13,5 x 7,5 cm (9.2 x 5.3 x 2.9 in)
Very good overall condition, traces of limescale and a reparation on the right foot.
Reference: Aztec Art and its origins : from Teotihuacan to Tenochtitlan, Henri Stierlin 1982, Edition du Seuil, page 169, fig. n° 174 for a similar piece
Provenance: Ancient French collection.
Location: Toulouse, France
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Cette statuette anthropomorphe en terre cuite polychrome représente une jeune fille debout. Son corps aux disproportions étudiées évoque le concept d’abondance et de fertilité. Ses hanches larges et généreuses sont équilibrées, et les mains posées sur le ventre associent cette femme à la Terre Mère nourricière. Le visage arbore une expression intense, accentuée par le regard éveillé de ses yeux grands ouverts. Le corps et le visage sont décorés de motifs géométriques, linéaires et ondulants symbolisant un temple à trois marches axées vers les quatre points cardinaux.
Culture Chupicuaro, Mexique
600-100 av. J.-C.
Dimensions : H : 23,5 - L : 13,5 - P : 7,5 cm
Très bon état général, dépôt de calcaire et une restauration sur le pied droit.
Bibliographie : L’Art aztèque et ses origines : De Teotihuacan à Tenochtitlan, Henri Stierlin 1982, Edition du Seuil, page 169, fig. n° 174 pour une oeuvre proche.
Provenance : Collection privée, France, 1985.
Localisation: Toulouse, France
42,000-60,000$
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Four fragments of fabrics decorated in anthropomorphic, zoomorphic and geometric motifs.
Nazca Culture, Peru.
200 BC - 600 AD
Dimensions: between 10 and 25 cm (3.9 x 9.8 in)
Location: Caen, France
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Quatre fragments de tissus portant des motifs anthropomorphes, zoomorphes et géométriques.
Culture Nazca, Pérou,
200 av. J.-C. - 600 ap.J-C.
Dimensions : entre 10 et 25 cm
Localisation: Caen, France
250-350$
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Four fragments of fabrics decorated in anthropomorphic, zoomorphic and geometric motifs.
Nazca Culture, Peru.
200 BC - 600 AD
Dimensions: between 10 and 25 cm (3.9 x 9.8 in)
Location : Caen, France
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Quatre fragments de tissus portant des motifs anthropomorphes, zoomorphes et géométriques.
Culture Nazca, Pérou,
200 av. J.-C. - 600 ap.J-C.
Dimensions : entre 10 et 25 cm
Localisation : Caen, France
250-350$
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Four fragments of fabrics decorated in anthropomorphic, zoomorphic and geometric motifs.
Nazca Culture, Peru.
200 BC - 600 AD
Dimensions: between 10 and 25 cm (3.9 x 9.8 in)
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Quatre fragments de tissus portant des motifs anthropomorphes, zoomorphes et géométriques.
Culture Nazca, Pérou,
200 av. J.-C. - 600 ap.J-C.
Dimensions : entre 10 et 25 cm
250-350$
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Four fragments of fabrics decorated in anthropomorphic,zoomorphic and geometric motifs.
Nazca Culture, Peru.
200 BC - 600 AD
Dimensions: between 10 and 25 cm
(3.9 x 9.8 in)
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Quatre fragments de tissus portant des motifs anthropomorphes, zoomorphes et géométriques.
Culture Nazca, Pérou,
200 av. J.-C. - 600 ap.J-C.
Dimensions : entre 10 et 25 cm
250-300$
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The doll’s face presents a beautiful white mask with the presence of a beak-like nose. The wings coming out of the doll’s temples are decorated with maize fertility symbols.
The Kachina is wearing a yellow tunic decorated with a snake. Arms appear in relief over the abdomen. The white skirt is decorated with a coloured liturgic scarf and feathers hang in the back.
Cottonwood, pigments, leather and feathers.
Hopi, Arizona, USA
Circa 1940
Dimension: 36 cm (14.2 in)
Provenance:
Private Belgian collection, Antwerp.
Item location :
Antwerp, Belgium
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Cette poupée présente un beau masque expressif blanc présentant un bec d’oiseau. Les tempes garnies d’ailes sont décorées de symboles de fertilité du maïs.
Le Kachina porte une tunique jaune sur laquelle est dessinée un serpent. Les bras apparaissent en relief sur le corps. Le kilt blanc présente une écharpe li- turgique colorée et des plumes sont accrochées dans son dos.
Bois de Cottonwood, pigments, cuir et plumes.
Hopi, Arizona, USA
Ca. 1940
Dimension : 36 cm
Provenance :
- Collection belge, Anvers.
Localisation :
Anvers, Belgique
2400-3000$
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